10 oktober 2024 - Nieuws

Winkelgebiedenscan Maastricht

Vanaf half oktober voeren we in de Wyckerbrugstraat, Muntstraat, Helmstraat, Grote Staat en Kleine Staat, Mosae Forum, Wolfstraat, Smedenstraat, Maastrichterbrugstraat en Plein 1992 een onderzoek uit. Dit heet de winkelgebiedenscan.

Wat is de winkelgebiedenscan?

De winkelgebiedenscan onderzoekt hoe bezoekers en winkeliers stukken openbare ruimte in het centrum ervaren. Bezoekers beantwoorden vragen over hoe mooi, schoon en veilig ze het gebied vinden. Er zijn ook vragen over groen, zwerfafval, de betrokkenheid van winkeliers en de betrokkenheid van de gemeente in het gebied. Winkeliers beantwoorden vragen over het hebben van een eigen prullenbak, het zelf vegen van de stoep, de samenwerking in het schoonhouden en het aanbieden van eigen bedrijfsafval.

Waarom een winkelgebiedenscan?

De resultaten helpen ons om de binnenstad te verbeteren. We hebben bijvoorbeeld het plan (een deel van) de prullenbakken vanaf 2025 te vervangen.

Waarom in deze straten?

De winkelgebiedenscan wordt uitgevoerd in negen straten. Deze straten zijn kenmerkend voor andere straten in het centrum van Maastricht. Er is raamverkoop, er zijn veel verschillende winkels en er lopen veel bezoekers.

Winkelend publiek bij Mosae Forum
Winkelend publiek in Mosae Forum

Wie voert de winkelgebiedenscan uit?

Het onderzoeksbureau ABR voert de winkelgebiedenscan uit in opdracht van de gemeente. Maastricht is 1 van de 77 Nederlandse gemeenten die meedoen.

Wat betekent dit voor winkeliers/ondernemers?

Heeft u een winkel in 1 van deze straten? Dan benadert ABR u waarschijnlijk. Meedoen is vrijwillig. We hopen dat zoveel mogelijk winkeliers meedoen, zodat we met u in gesprek kunnen gaan. We delen de resultaten met de ondernemersvereniging en Centrummanagement Maastricht.