9 oktober 2024 - Nieuws

In gesprek over de nieuwe Transitievisie Warmte en Energie

In 2021 heeft de gemeente Maastricht de Transitievisie Warmte 1.0 vastgesteld. Afgelopen tijd hebben veel ontwikkelingen plaatsgevonden. Daardoor is een update van de Transitievisie Warmte en Energie nodig. U kunt meepraten over de hoofdlijnen van deze visie tijdens 2 webinars in oktober.

Over de transitievisie

De Transitievisie Warmte en Energie is een gemeentelijke routekaart met een 1e richting over de aanpak voor het isoleren en het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving​ (huishoudens, kantoren en andere gebouwen die energie nodig hebben voor verwarming en koeling).

Ook kijken naar industrie en mobiliteit

In de nieuwe Transitievisie Warmte en Energie (TVWE) kijkt we als gemeente naast gebouwde omgeving óók naar industrie en mobiliteit. En we kijken niet alleen naar warmte, maar ook naar elektriciteit en waterstof.

Een totaaloverzicht

Het doel van de nieuwe Transitievisie Warmte en Energie (TVWE) is het schetsen van het totaaloverzicht van allerlei lopende en nieuwe ontwikkelingen, instrumenten en gemeentelijke rollen. Tegelijkertijd biedt de TVWE ook concreet handelingsperspectief voor inwoners en ondernemers. Dat gebeurt op buurtniveau (= wat is op buurtniveau logisch om te doen) en qua beleid (= wat is voor de gemeente de komende jaren logisch om te doen en te verkennen).

In gesprek tijdens webinars

De gemeente wil graag met u in gesprek over de concepthoofdlijnen van de nieuwe gemeentelijke routekaart. Hiermee krijgt u gevoel bij welke richting de gemeente de komende jaren opgaat in de energie- en warmtetransitie. We krijgen zo een idee of de concepthoofdlijnen aansluiten bij uw behoeften en routekaarten.

Op 18 oktober van 13.00 tot 14.00 uur en op 29 oktober van 11.00 tot 12.00 uur vinden daarom webinars plaats.

Meld u aan!

Planning

We werken toe naar een door de gemeenteraad vastgestelde visie in het 2e kwartaal van 2025. Zo hebben ze een up-to-date beleid vlak voor het moment waarop gemeenten nieuwe wettelijke bevoegdheden krijgen door de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie en de Wet collectieve warmte.