3 september 2024 - Persbericht

Maastricht viert 80 jaar vrijheid met veteranen, parade en muziek

Op 14 september is het 80 jaar geleden dat Maastricht als eerste stad van Nederland werd bevrijd. Soldaten van de 30e Amerikaanse infanteriedivisie Old Hickory staken op 14 september 1944 de Maas over om het westelijk deel van Maastricht te bevrijden van de Duitse bezetter.

Herdenking en programma

In Maastricht wordt uitgebreid stilgestaan bij 80 jaar vrijheid. Op 14 september is er in de ochtend een (voor het publiek besloten) herdenking bij het Old Hickory Monument langs de Maas bij het Gouvernement. Om13.45 uur vertrekt er vervolgens een bevrijdingsparade vanuit Wyck naar de Markt. In die parade rijden ongeveer 10 Amerikaanse veteranen in oude legervoertuigen door de stad. Ook is er muziek en er is een fly-over van militaire vliegtuigen. De stoet begint op de Hoogbrugstraat en trekt vervolgens via Wycker Grachtstraat, Sint Maartenslaan en Wilhelminabrug (die deze dag is afgesloten voor verkeer) naar de Markt. U kunt de parade ook live volgen via RTV Maastricht.

Na afloop van de parade en het bijbehorende defilé is er een muziekprogramma op de Markt dat begint om 15.00 uur en duurt tot 18.00 uur.

man die staat in legerjeep en zwaait naar publiek langs de weg

‘Waardig en bijzonder’

Burgemeester Wim Hillenaar kijkt uit naar de viering van 80 jaar vrijheid. “Natuurlijk is het goed dat we waardig herdenken, maar we moeten ook vooral vieren dat we al 80 jaar in vrijheid kunnen leven in onze stad. Wie het nieuws een beetje volgt, weet dat dit lang niet vanzelfsprekend is.” Extra bijzonder vindt Hillenaar de aanwezigheid van 10 veteranen. “Zij hebben hier 80 jaar geleden voor onze vrijheid gevochten. Ze zijn inmiddels op zeer respectabele leeftijd, maar ik heb begrepen dat ze kwiek genoeg zijn om deel te nemen aan ons programma. Ik hoop dat Maastricht en Limburg hen een geweldig eerbetoon geven die dag. Iedereen is dan ook van harte welkom langs de route om hen welkom te heten in onze stad.”

Meer informatie

Meer informatie staat op de website van Provincie Limburg waar ook de andere activiteiten in Limburg in het kader van 80 jaar bevrijding te vinden zijn.