2 oktober 2024 - Persbericht

Maastricht ontvangt 1,6 miljoen provinciale steun voor leefbare wijken

In het kader van de provinciale subsidieregeling Kwaliteit Limburgse Centra kan de gemeente Maastricht rekenen op een bijdrage van 1,6 miljoen euro van de provincie Limburg. De gemeente Maastricht vult de provinciale steun aan met 1,72 miljoen euro. Doel is de leefbaarheid in Maastrichtse wijken te versterken.

2e tranche Kwaliteit Limburgse Centra

De regeling Kwaliteit Limburgse Centra (KLC) richt zich op het verbeteren van de woon- en leefomgeving in centra in Limburg, door bij te dragen aan de juiste woning op de juiste plek voor de juiste doelgroep. Er wordt ondersteuning geboden aan initiatieven, die in hun samenhang bijdragen aan de fysiek, sociale en economische opgaven. De samenwerking die de Provincie Limburg en de gemeente Maastricht in 2021 zijn aangegaan binnen de eerste tranche KLC, krijgt een vervolg. In maart 2023 sloten provincie en gemeente de 2e samenwerkingsagenda voor het versterken van kernen in Maastricht. Dit heeft nu geleid tot een bijdrage voor 6 projecten in de wijken in Maastricht.

Wethouder Stedelijke Ontwikkeling, Frans Bastiaens: “Het versterken van de wijkkernen in Maastricht door fysieke aanpassingen vraagt om een lange adem. Als gemeente zijn we dan ook heel blij dat we opnieuw met provinciale betrokkenheid en steun onze ambities op het vlak van fysieke herstructureringsprojecten in de wijken kunnen waarmaken.”

Leefbare en veerkrachtige Maastrichtse wijken

Alle projecten worden benaderd vanuit een integrale gebiedsgerichte aanpak en zorgen voor een stevige kwaliteitsimpuls van de leefomgeving. Denk hierbij aan aspecten als passende en betaalbare woonruimte, verduurzaming, een aantrekkelijke en gezonde omgeving met nieuwe ontmoetingsplekken in de openbare ruimte en maatregelen op het vlak van klimaatadaptatie.

Een kwalitatieve woon- en leefomgeving draagt bij aan de positieve gezondheid van de Maastrichtenaren.

Zes Maastrichtse projecten goedgekeurd

De in maart 2023 gesloten samenwerkingsagenda heeft nu geresulteerd in een subsidie waarin de volgende projecten zijn opgenomen:

• Limmel-Nazareth, aanpak Nazareth-Noord: sociale woningbouw en openbare ruimte.
  • Limmel Balijeweg: duurzame nieuwbouw huurwoningen.
  • Pottenberg centrumplan: sociale woningbouw en openbare ruimte.
  • Daalhof, omgeving Veliahof: renovatie en verduurzaming sociale woningbouw en openbare ruimte.
  • Laan in den Drink: sociale woningbouw en openbare ruimte.
  • Belfort centrumontwikkeling: sociale woningbouw en openbare ruimte.

Gedeputeerde Ruimte, Wonen, Water, Bodem en Leefbaarheid, Michael Theuns: “Met deze ontwikkelingen wordt een belangrijke vervolgstap gezet in het versterken van de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van verschillende wijken in Maastricht. Door onze provinciale bijdrage vanuit KLC ondersteunen we de gemeente om meer in te zetten op duurzame en kwalitatieve woonoplossingen. Zo bouwen we samen aan een toekomstbestendig Maastricht waar iedereen zich thuis voelt.”