Afvalstoffenheffing
De gemeente haalt minstens 1 keer per week afval op en verwerkt dit. Daarom moet u elk jaar afvalstoffenheffing betalen. Ook als u geen gebruik maakt van de gemeentelijke ophaaldienst.
Bedrijven en winkels betalen geen afvalstoffenheffing, maar reinigingsrecht. Of zij regelen zelf hun afvalinzameling.
Voor het betalen van de jaarlijkse afvalstoffenheffing ontvangt u een belastingaanslag van Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW).
-
De kosten van de afvalstoffenheffing zijn in 2025:
- vast bedrag per huishouden (vast recht): € 349,80
- vast bedrag bij huishoudens die gebruikmaken van een stortkoker of ondergrondse restafvalcontainer (zonder diftar): € 427,80
Daarnaast betaalt u de kosten voor de gemeentelijke restafvalzak. Deze kosten zijn in 2025:
- zak 50 liter: € 1,17
- zak 25 liter: € 0,68
Gooit u afval weg in een ondergrondse restafvalcontainer met een scanner? Dan betaalt u per keer € 1,17.
-
Tegen de hoogte van de belastingtarieven is geen bezwaar mogelijk. Deze tarieven worden door de gemeenteraad in verordeningen vastgesteld en daartegen kan geen bezwaar worden gemaakt. Mocht u toch een bezwaar indienen, dan zal de heffingsambtenaar van BsGW dat bezwaar helaas niet-ontvankelijk verklaren. Een verordening is namelijk een algemeen verbindend voorschrift en op basis van artikel 8:3 Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan geen beroep worden ingesteld tegen een besluit inhoudende een algemeen verbindend voorschrift. Op basis van artikel 7:1 Awb kan alleen beroep worden ingesteld, nadat bezwaar is ingediend. Als geen beroep kan worden ingesteld, kan dus ook geen bezwaar worden ingediend.
-