MilieuApp

In de nieuwe MilieuApp ziet u wanneer we welk afval ophalen in uw straat. Zet de meldingen aan voor een seintje als u uw afval aan de straat mag zetten. In de app vindt u ook informatie over milieuparken, milieuperrons en de kringloop. De scheidingswijzer vertelt u welk afval in welke bak of zak hoort. Gebruik uw digitale milieupas in de app voor toegang tot de milieuparken.

Voor wie?

De nieuwe MilieuApp is voor inwoners van de gemeenten Maastricht, Meerssen en Valkenburg aan de Geul.

Download de nieuwe MilieuApp

Gebruikt u de oude MilieuApp? Let op!

De oude MilieuApp stopt op 7 april. Download de nieuwe MilieuApp.

Overstappen op de nieuwe MilieuApp

  1. Download de nieuwe MilieuApp in de App Store (iOS) of via Google Play (Android). Zoek op 'Milieu App Geul en Maas'.
  2. Vul uw postcode en huisnummer in. U krijgt dan direct toegang tot uw afvalkalender en verschillende andere opties.
  3. Wilt u ook uw milieupas gebruiken via de app? Vul dan uw milieupasnummer in. Dit pasnummer vindt u in de instellingen van de oude MilieuApp als u het pasnummer hier had ingevuld. Het pasnummer staat op uw milieupas.
  4. Verwijder de oude MilieuApp.

Veelgestelde vragen

  • Zoek in de App Store of Google Play op 'Milieu App Geul en Maas'. U herkent de nieuwe app aan het blauwgroene icoon zonder zak en met 3 pijlen (rechts op de afbeelding). 

    Links een groen logo met icoon van witte afvalzak erop (oude MilieuApp). Rechts een blauwgroen logo met 3 pijlen erop (nieuwe MilieuApp). Bij het oude logo staat een kruis en bij het nieuwe logo staat een vinkje.
    Oude MilieuApp: links. Nieuwe MilieuApp: rechts.
  • De oude app is op maandag 7 april vervangen door de MilieuApp van Rd4. U ziet in plaats van het oude MilieuApp icoon, het Rd4 icoon verschijnen. Inwoners van Maastricht, Meerssen en Valkenburg aan de Geul kunnen deze app dan niet meer gebruiken.

    U krijgt vanaf 7 april ook een melding te zien in de oude app. Zie de afbeelding hieronder. Die verwijst u naar de nieuwe MilieuApp. Die moet u downloaden. De oude app kan niet meer gebruikt worden. Als u deze melding niet ziet, dan heeft u waarschijnlijk de automatische updates voor apps niet aanstaan. U blijft het icoon dan van de oude MilieuApp zien. Download altijd de nieuwe app!

    Let op: u heeft uw milieupasnummer nodig om de milieupas te koppelen aan de nieuwe MilieuApp. Dat nummer staat op uw milieupas of in de oude MilieuApp.

    afbeelding van een melding in een app (RD4-app)
    afbeelding van een melding in een app (RD4-app) milieupas
    afbeelding van melding in MilieuApp milieupas
  • Heeft u hulp nodig bij het installeren of updaten van de MilieuApp? Of bij het overstappen van de oude naar de nieuwe MilieuApp? Bel het GemeenteLoket op 14 043.

Problemen en oplossingen

  • Werkt de MilieuApp slecht op uw telefoon? Dit kunt u doen.

    • Controleer of u de laatste versie van de MilieuApp gebruikt. Als dit niet zo is, kunt u de app updaten in de App Store of Google Play. U kunt de app ook verwijderen en opnieuw installeren.
    • Controleer of uw telefoon verbinding heeft met het internet (wifi of mobiele data).
    • Controleer of een firewall van uw wifi-netwerk actief is: deze kan functies in de app blokkeren. U kunt dan wifi uitzetten en mobiele data (3G, 4G of 5G) aanzetten. Let op: internetten via mobiele data kan geld kosten.
  • Ziet u uw milieupas niet terug in de app? Volg deze stappen.

    • Controleer of u uw milieupasnummer ingevuld heeft in de app. Dit doet u via het milieupas-icoon rechtsboven. Of in het menu van de MilieuApp via Meer > Persoonlijke gegevens > Mijn postcode en pasnummer. U vindt het pasnummer in de oude app of op het pasje zelf.
    • Controleer of het pasnummer in de milieuapp hetzelfde is als het nummer op de milieupas.
  • Kunt u geen ophaaldagen bekijken in uw afvalkalender? Dit kunt u doen.

    • Controleer of u de laatste versie van de MilieuApp gebruikt. Als dit niet zo is, kunt u de app updaten in de App Store of Google Play. U kunt de app ook verwijderen en opnieuw installeren.
    • Controleer of uw telefoon verbinding heeft met het internet (wifi of mobiele data).
    • Controleer of een firewall van uw wifi-netwerk actief is: deze kan functies in de app blokkeren. U kunt dan wifi uitzetten en mobiele data (3G, 4G of 5G) aanzetten. Let op: internetten via mobiele data kan geld kosten.
  • Stuurt de app u geen meldingen, bijvoorbeeld als u uw afval aan de weg mag zetten? Controleer dan of u uw meldingen heeft aangezet. Tik in het menu van de MilieuApp op Meer > Ophaalalarm instellen. U kunt hier per afvalsoort invullen wanneer u meldingen wilt krijgen.

  • Bent u verhuisd naar een adres in de gemeenten Maastricht, Meerssen en Valkenburg aan de Geul? Dan krijgt u vanzelf een nieuwe milieupas in de brievenbus op uw nieuwe adres. Vul uw nieuwe pasnummer en adres in in de app.

    Uw oude milieupas blokkeren we na uw verhuizing: hier hoeft u niets voor te doen. De nieuwe bewoner krijgt vanzelf een nieuwe milieupas voor dat adres.

  • Dat komt door een instelling op uw telefoon. Als u de tekstgrootte verandert in 'vette of grote tekst aan' ziet u 5 vakjes in plaats van 6. Het 6e vakje is er wel. U kunt dus gewoon doortypen of u veranddrt de tekstgrootte even op uw telefoon.

  • Heeft u geen milieupas meer? Of bent u het pasnummer kwijt. Vraag een nieuw pasnummer of pasje aan via Milieupas aanvragen | Mijn Afval Maastricht.

  • U kunt de MilieuApp ook gebruiken zonder uw milieupas toe te voegen. Voor de afvalkalender in de app heeft u alleen uw postcode en huisnummer nodig. U kunt uw pasnummer op elk moment toevoegen als u uw milieupas ook digitaal wilt gebruiken.

  • Probeer het op een later moment nog eens. Omdat veel mensen nu tegelijk de app downloaden/gegevens invullen kan dat af en toe voor wat problemen zorgen.

  • Heeft u andere (technische) problemen met de app? Geef uw probleem dan door via de app. Ga in het menu van de MilieuApp naar Meer > Hulp en contact > Contact opnemen.